zaterdag 3 juli 2010

high

Het kwam uit de lucht vallen.
Het kwam van boven.
Het studentenhuis boven me liet een joint vallen! Eentje van begin tot eind intact, een toeter, gekocht in de winkel, viel in mijn tuin.

Ik hield voor het eerst een joint vast.
Er belde niemand aan, uit gene?, maar de impuls om hem weg te gooien werd ondertussen onderbroken door een frisse kijk op mijn grenzen. Kinderlijk zenuwachtig en opgewonden besloot ik het ding te bewaren.

Maanden later.
Zacht uitgedrukt, een niet zo vrolijke avond. Door neerslachtigheid in het algemeen en liefdesverdriet in het bijzonder, ging mijn oog naar de plek waar ik hem had opgeborgen. Ik durfde wel. Erger kon het toch niet worden.

Ik begon aan die toeter. Halverwege nog steeds geen effect, besloot ik dat buiten de extreem vieze lucht die het verspreide, het niet het gewenste resultaat op mij had. (lees; wat kan het mij allemaal verdomme, het is allemaal niet belangrijk, het is wat het is en het is eigenlijk heel grappig). Ik propte het ding kwaad uit en smeet drugs voor altijd ritueel in de vuilnisbak waar het hoorde.

Wat er daarna gebeurde zal me nog lang bijblijven.
Er trad een soort verlamming op. Ik analyseerde die traagheid, die onwil van mijn lijf, die vreemde slaapstand (screensaver met vissen en alles) zo dronken was ik nog nooit! en toch kon ik nadenken. Ik was verre van vrolijk, dit was oorlog. Ik moest vechten en hard ook, wilde ik dit overleven en de baas blijven en er lucide uitkomen, het was nu of nooit. Ik stak mijn hoofd naar buiten, de tuin in. Hardop zei ik ‘niet grappig’ en ook daar kon ik niet om lachen. Een uur. Het kan ook 2 uur geweest zijn. Zo stond ik daar, voorovergebogen, op zoek naar frisse lucht, wachtend tot het beter of leuker zou worden. Ik zocht mijn telefoon, moest ik iemand bellen? Bijna kotsen. Uitzitten, desnoods de hele nacht zo blijven staan, gebogen met je kop buiten de deur, wachten. Elke minuut is er een, intens bewust van hier en nu, van elke seconde, ik ben er nog.

Het kwam van boven. Alles zal je toe vallen. Maar soms moet je ervoor bedanken.

1 opmerking:

Ruud zei

Veel suikerwater drinken als, wat ik niet denk, weer overkomt. Werd mij vertelt na ongeveer zo'n zelfde ervaring ;)